Thursday, April 23, 2009

Jangan Pandang Remeh Sesuatu Amalan Baik

"Apa gunanya kalau saya membaca al-Quran tetapi tidak memahaminya?" Tanya seorang murid.

"Bacalah dahulu, perlahan-lahan nanti Tok akan ajar maknanya," jawab gurunya.

Murid itu pun terus membeca. Hari demi hari. Bulan demi bulan. Lama kelamaan dia berasa jemu dan datang nenemui gurunya semula.

"Tok, saya masih berasa usaha membaca tanpa memahami makna al-Quran ini sesuatu yang tidak berfaedah," katanya.

"Baiklah. Tok akan menyuruh kamu melakukan satu pekerjaan yang lebih bermakna," kata Tok Guru tersebut. Wajah murid itu kembali ceria.

Tok guru menyerahkan sebuah raga dan berkata, "Kamu cedok air di sungai itu dengan raga ini, dan curahkan airnya ke dalam kolah madrasah kita."

Si Murid kehairanan. Mesti ada sesuatu yang luar biasa akan berlaku, detik hatinya. Dia ke sungai dan mencedok air dan secara tergesa-gesa dia berlari untuk menuangkan air ke dalam kolah. Namun sebaik sampai, air telah habis, menitis keluar dari celah-celah raga yang jarang itu. Begitulah dilakukannya berukang-ulang kali. Air menitis keluar dari celah raga dan kolah masih tidak dapat dipenuhi.

"Tok, perbuatan ini lebih tidak bermakna. Kalau Tok gantikan raga ini dengan timba, barulah ia boleh menampung air dan kolah akan penuh!"

Tok guru tersenyum. "Setiap yang tok ruruh pasti ada maknanya," katanya perlahan.

"Apa maknanya Tok?"

Menimba air dengan raga samalah dengan membaca al-Quran walaupun tidak memahami maknanya," jawab Tok guru.

"Sama-sama tidak ada faedahnya. Begitu?"

"Tidak, sama-sama ada faedahnya," pintas tok guru.

Anak muridnya jadi lebih hairan.

"Cuba kamu tengok raga yang kamu gunakan sejak tadi itu. Mulanya kotor, tetapi sekarang bukankah sudah bersih? Walaupun air di kolah tidak penuh tetapi raga yang kamu gunakan sudah bersih. Betul tak?"

"Betul Tok," jawab anak murid mengiakan.

"Ha, begitulah juga hati kamu ketika membaca al-Quran berulang-ulang kali. Walaupun belum memahami maknanya, tetapi paling tidak hati itu akan bersih daripada kelalaian dan ganguan syaitan.

Muridnya mengangguk. Hebat, rupa-rupanya Tok Gurunya mendidik, bukan sekadar mengajar!

No comments: