Thursday, April 15, 2010

Untuk Mujahidah... (siri 2)

Adapun beberapa tadzkirah/peringatan dan nasehat untuk mujahidah dakwah* :

Pertama, sesungguhnya fungsi seorang daiyah bukanlah memukul dan menegur manusia dengan keras. Bukan pula mengorek aib dan mencela mereka.
"Serulah mereka ke jalan Tuhanmu dengan hikmah dan nasihat yang baik serta bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu adalah Yang lebih mengetahui siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk. (Qs. an-Nahl [16]: 125)

Kedua, jalan dakwah ini penuh dengan rintangan.
Jalan dakwah tidak semulus jalan tol. Pejuang dakwah muslimah tentu pernah merasakan mendapat deraan, cobaan dan permasalahan dengan kadar dan tingkat berbeda-beda. Pemenang sejati adalah yang sabar melaluinya, menghadapinya dengan segala hikmah. Tidak sedikit yang akhirnya menyerah, putus asa bahkan kabur dari gelanggang dakwah kerana tidak sabar. Ia pikir dakwah mudah dilalui dengan instan, cepat menghasilkan. Padahal Nabi Nuh AS saja yang berdakwah selama 5 abad dan notabene ia adalah seorang Rasul hanya mendapatkan sedikit sekali pengikut. Hal ini terjadi disemua lini dakwah. Sesungguhnya fokus utaam bukanlah pada result/hasil namun pada process/proses, kerana Allah sangat menghargai sebuah proses yang dilakukan hamba-Nya apalagi jika itu berbuah keredhoan-Nya.
"Kamu sungguh-sungguh akan diuji terhadap hartamu dan dirimu. Dan (juga) kamu sungguh-sungguh akan dari orang-orang yang diberi Kitab sebelum kamu dan orang-orang yang mempersekutukan Allah, gangguan yang banyak yang menyakitkan hati. Jika kamu sabar dan bertaqwa, maka sesungguhnya yang demikian itu termasuk urusan yang patut diutamakan" Ali-Imran [3]: 186

No comments: