Sunday, July 12, 2009

Tahniah Anak Muda


Tahniah buat Gabungan Mahasiswa ISlam SeMalaysia (GAMIS) kerana berjaya menganjurkan Kongres Pertama Rejuvenasi Sistem Pendidikan Islam Negara (Ko-SPIN'09) dengan kehadiran seramai lebih 300 orang peserta dari pelbagai agensi dan tempat. Kongres ini telah dirasmikan oleh YB. Dato Khalid Ibrahim (Menteri Besar Selangor) dan walau pun kongres ini berlangsung di Muzium Sultan Shah Alam namun ia tidak bermaksud hasil atau resolusi daripada kongres ini akan menjadi barang pameran di muzium tersebut tetapi akan dan mampu memeberi suntikan baru kepada sistem pendidikan di Malaysia.

Semangat yang ditunjukkan oleh pimpinan gamis dan pelaksana kongres membuktikan bahawa mereka benar-benar ikhlas berjuang untuk menyelamatkan generasi masyarakat Malaysia yang mengikuti sistem pembelajaran sekarang ini. Kerana setiap daripada kita sudah semestinya dapat melihat lihat dengan mata kepala kita sendiri apa yang telah berlaku ke atas masysrakat sekarang khususnya remaja-remaja yang masih di alam persekolahan. Walau pun pelbagai halangan dan dugaan yang terpaksa dihadapi oleh mereka beberapa bulan sebelum terlaksananya kongres ini dengan beberapa pihak yang tidak mahu memberi kerjasama malah terdapat beberapa siri untuk menggagalkan kongres yang murni ini. Namun halangan-halangan yang datang berjaya di atasi dengan pertolongan daripada Allah S.W.T.

Semoga mereka dapat merialisasikan resolusi yang telah disepakati oleh mejoriti yang hadir. Malah sebenarnya tugas ini ialah tugas kita bersama dalam memastikan Sistem Pendidikan di negara kita akan berubah kepada sistem yang Islamic, Insya'Allah. Moga generasi yang bakal memimpin negara ini ialah mereka yang mendapat pendidikan atau tarbiah Islam yang sebenar.

Islam memimpin perubahan.

No comments: