Saturday, March 7, 2009

Si Anjing Merah Suruhan Sang Pemerintah

Pada tarikh 7 Mac 2009, satu lagi hari yang bersejarah buat rakyat Malaysia. Pada hari tersebut rakyat telah membuktikan ketidak sokongan dan bantahan mereka terhadap pelaksanaan PPSMI dengan turun beramai-ramai berarak dari tiga loksi iaitu Masjid Negara, Sogo, dan Pasar Seni ke Istana Negara. Labih 100,000 manusia termasuk kanak-kanak, remaja sekolah, mahasiswa, ibu bapa dan orang tua yang perpakaian putih memenuhi jalan raya dari dari Masjid Negara hingga berdekatan pintu pagar Istana Negara.

Belum sempat Sultan melihat wajah harapan rakyat jelatanya, pasukan polis yang dikatakan bertugas ntuk menjaga keselamatan negara termasuk rakyat Malaysia telah bertukar menjadi si anjing merah yang lapar bersedia untuk bergomol dengan mangsanya. Si anjing ini tanpa rasa perikemanusian melayan rakyat dengan tembakan gas pemedih mata. Mungkin mereka lupa atau buat-buat lupa bahawa gaji yang mereka dapat itu dibayar oleh rakyat yang mereka perlakukan seperti binatang itu.

Teriakan lantang Takbir dan laungan AllahuAkbar disambut menguatkan semangat rakyat. Tembakan gas pemedih mata semakin banyak dilepaskan dan terus mengasak tidak mengira orang tua, wanita mahupun kanak-kanak yang dalam dakapan ibu bapa mereka. Suasana skeliling dipenuhi asap putih yang berbisa menyebabkan orang ramai terpaksa bertepiaran kerana tidak tahan dengan asap yang menusuk masuk kerongga tekak dan mata sehingga muka mereka merasakan bagai hendak terbakar. Kanak-kanak menangis akibat terkena gas tersebut sambil muka mereka di lap dengan kain basah oleh ibu bapa mereka termasuk orang ramai yang turut membantu.

Walaupun dalam keadaan mata yang berair akibat kepedihan yang tidak tertahan, rongga tekak yang memaksa mereka batuk dan muntah tidak melumpuhkan semanagt untuk mara kehadapan sambil melaungkan kalimah Lailahaillallah Muhammadurrasululah. Mereka memanjat bukitkerana jalan dibawah telah dipenuhi asap tabal yang berbisa. Polis yang berada di situ melihat orang ramai tanpa rasa sedikit pun simpati dariada raut wajah mereka. Seorang mak cik yang tidak tahan melihat dua orang anaknya yang salah seorang daripadanya adalah kanak-kanak kurang upaya memarahi polis yang mengawal di situ, tetapi tindakan mak cik itu ibarat mencurah air ke daun keladi sehingga orang lain terpaksa menenangkan mak cik itu kerana perbuatan itu hanyalah sia-sia pada masa itu. Belum pun hilang rasa marah dan kepedihan yang dihadapi oleh orang ramai, tembakan daripada si anjing merah kedengaran lalu gas pemedih mata meluru ke segenap tempat di tengah tengan orang ramai yang berjalan. Gas pemedih mata yang meluncur deras mengenai orang ramai yang tidak dapat menjangga kehadiran peluru gas yang dilepaskan oleh anjing merah yang semakin menggila melihat gelagat mangsanya.

Anak-anak muda termasuk mahasiswa ada yang mempunyai semangat juang yang tinggi bertindak membalingkan semula gas-gas berbisa kepada anjing-anjing merah yang lapar. Keberanian mereka menaikkan lagi semangat orang ramai yang menyaksikannya. Laungan AllahuAkbar bergema di segenap kawasan yang sedang di hujani gas pemedih mata. Ada dikalangan orang ramai yang pengsan kerana dak sempat mengelak dari semburan gas yang jatuh dihadapan mereka. Orang ramai yang melihat mereka terus berkejar untuk menyelamatkan mereka yang tidak berdaya lagi untuk berjalan keluar dari kepungan asap tebal yang memagarinya. Tembakan anjing-anjing merah itu ada juga yang mengenai sekumpulan pasukan polis yang berada bertentangan dengan mereka, orang ramai terus melaungkan AllahuAkbar apabila melihat kejadian tersebut.

Tembakan masih diteruskan walaupun semakin ramai yang rebah akibat tidak tahan denagn gas berbisa. Seorang pakcik yang pengsang dan sedang dirawat terpaksa diangkat untuk lari daripada gas yang secara tiba-tiba jatuh disebelahnya. Pada hari tersebut, dapat dilihat bagaimana hilangnya rasa hormat orang ramai terhadap pasukan polis yang bertindak di atas arahan sang pemerintah yang pengecut. Sumpahan demi sumpahan daripada orang ramai dilepaskan ke atas pasukan yang kononnya mnjaga keselamatan kerana tidak tahan melihat orang tua dan kanak-kanak menjadi mangsa. Suasana tidak ubah seperti yang berlaku di Palestin, cuma yang membezakan adalah peluru hidup dan gas pemedih mata.

Perkara yang sama turut berlaku di Masjid Negara, si anjing merah yang bukan sahaja tidak punyai belas kasihan malah sedikit pun ada rasa hormat terhadap rumah Allah. Si anjing-anjing dengan bangganya mengotori kawasan masjid dengan semburan air longkak dan mengenai sesiapa sahaja yang berada di situ. Orang ramai beranggapan bahawa mereka akan selamat bila berada di rumah Allah tetapi apa yang berlaku sebaliknya. Si anjing merah belum puas dengan hanya melepaskan air, mereka turut melepaskan tembakan gas pemedih mata ke arah masjid. Orang ramai terpaksa berlari masuk kedalam masjid sehingga terdapat jam masjid yang pecah akibat terkena tembakan si anjing-anjing yang bertindak sebaik sahaja loceng di bunyikan oleh si bapak anjing-anjing itu. Tempakan mereka di balas dengan objek-objek seperti batu, botol, dan apa sahaja termasuk penutup tong sampah. Siapa yang boleh sabar bila tengok rumah Allah di kotori sedemikian?

Si anjing merah mula berhenti daripada terus mengasak orang ramai apabila puas menzalimi mangsanya. orang ramai yang terdiri daripada muda-mudi termasuk mahasiswa bersedia di pintu pagar untuk menyabut serangan daripada anjing-anjig merah yang masih berkeliaran dihadapan Masjig Negara. Si anjing-anjing tersenyum riang apabila para muda mudi mengutuk dan memaki hamun mereka yang bersedia untuk di bawa pulang. Pemergian mereka di balas dengan baligan batu bata yang mengenai lori nais merah yang dipenuhi dengan anjing-anjing yang kekenyangan.

Ada sahaja polis yang melalui dihapan mereka, cemuhan dan sorakan dilepaskan oleh orang ramai yang berada di kawasan Masjid Negara. Betapa hinanya mereka yang memekai pakaian seragam polis. Tindakan pihak polis pada hari tersebut menyebabkan rakyat sudah hilang kepercayaan kepada pihak polis diraja Malaysia.

Rakyat sudah bangun, anak muda sudah sedar, mahasiswa sudah bangkit. Mereka bersedia melawan kezaliman yang di lakukan sang pemerintah yang zalim. Walaupun terpaksa ketitisan darah terakhir sekali pun, mereka tidak gentar menghadapinya.

No comments: