Sunday, May 2, 2010

Jangan berat untuk menulis sahabat...

Budaya menulis tidak begitu ditekankan sangat di negara kita berbanding negara Indonesia yang begitu terkehadapan dalam bidang penulisan ini.

Telah banyak kitab-kitab muktabar yang telah diterjemahkan oleh penterjemah-perterjemah Indonesia yang tidak pernah jemu dalam menterjemahkan kitab-kitab tersebut. Dan semakin hari semakin bertambah bilangan penulis-penulis yang mampu mengenengahkan penulisan masing-masing.

Kita perlu sedari bahawa penulisan merupakan satu method atau uslub dakwah yang mampu memberi kesan kepada mad'u kita. Terlalu banyak ruang penulisan yang boleh kita salurkan seperti menulis di akhbar dan majalah, juga penulisan di blog, web, facebook dan banyak lagi ruang yang mampu digunakan.

Tetapi sayangnya tidak ramai yang menggunakan peluang dan ruang yang ada ini untuk tujuan dakwah, malah hanya sekadar menghilangkan bosan dan mengisi masa terluang, tidak kurang juga cuma untuk seronok-seronok. Sekarang kita perlu ubah mindset kita, menulislah untuk dakwah. Penulisan kita akan kekal, selagi mana orang lain dapat manfaat daripada apa yang kita tulis itu, selagi itulah pahala kita akan berterusan walaupun kita telah meninggal dunia..

Mula lah untuk menulis, Kota Rom tidak akan siap dalam masa satu hari. Bermula dengan sedikit dahulu. Dengan kesabaran kita moga terus dan terus dalam penulisan dakwah ini.

No comments: