Sunday, October 19, 2008

Kenapa Ahklak Remaja Semakin Hilang??

Pelajar tendang guru



GAMBAR rakaman video telefon bimbit merakamkan pelajar perempuan sebuah sekolah di Kangar menumbuk dan menendang Azahana (gambar kecil) di dalam kelas, pagi semalam.

KANGAR: Seorang guru di sebuah sekolah menengah, di sini, mendakwa diserang sekumpulan pelajar termasuk diterajang berkali-kali pada perut oleh salah seorang daripada mereka di dalam bilik darjah sekolah terbabit... (untuk berita leih lanjut sila layari : http://www.bharian.com.my/Friday/Nasional/20081017094145/Article/index_html )


Petikan diatas merupakan satu kejadian yang terjadi pada hari ini. Mungkin 20 tahun sebelum ini tidak terlintas difikiran kita akan ada pelajar yang akan melakukan perkara sedemikian terhadap gurunya sendiri. Ini kerana pelajar dahulu benar-benar menghormati guru mereka. Tetapi kejadian yang berlaku baru-baru ini mugkin telah menyedarkan kita setinggi manakah tahap nilai akhlak dalam diri remaja di negara kita ini. Adakah kita merelakan dengan apa yang berlaku sekarang ini? Adakah kita terfikir mengapa perkara ini terjadi?

Bila meyentuh perkara yang berkaitan akhlak dan moral remaja ini, ramai dikalangan kita menyalahkan ibu-bapa. Kita tidak sepatutnya memandang 'enteng' terhadap perkara ini terutamanya 'Pak-pak menteri' yang ada sekarang ini. Kerana apa? Kerana perkara ini melibatkan suatu rangkaian yang besar di dalam negara, maksudnya di sini adalah masalah keruntuhan kahlak tidak hanya di letakkan kepada ibu-bapa sahaja bahkan memerlukan kerjasama daripada guru di sekolah kerana boleh dikatakan separuh hari remaja ini berada di bawah jagaan pihak sekolah oleh itu guru dan juga pntadbiran sekolah perlu memikul tanggung jawab untuk membentuk nilai akhlak dalam diri setiap remaja ini.

Kita semua sedia maklum bahawa ibu-bapa tidak mungkin akan dapat bersama dengan remaja ini untuk mengawasi aktiviti mereka. Walaupun mereka tidak keluar melakukan aktiviti yang tidak sihat bersama rakan-rakan mereka tetapi mereka masih berhadapan dengan cabaran yang besar iaitu bahan bacaaan dan alat elektronik seperti televisyen, komputer, pemain DVD, dan pelbagai lagi peralatan yang canggih termasuklah telefon bimbit. Kenapa benda ni pun nak dipersalahkan?? Alatan tersebut tidak salah tetapi yang berlaku adalah penyalahgunaan alatan tersebut menebabkan mereka akan mudah dipengaruhi oleh budaya yang kurang sopan melalui televisyen, komputer, majalah, dan bermacam-macam lagi. Oleh itu media masa turut sama memainkan peranan yang penting dalam masalah ini.

Bila kita mengambil kira semua sekali walaupun banyak lagi faktor yang mempunyai kaitan dengan keruntuhan akhlak remaja ini amat jelas sekali Sang Pemerintah merupakan pencatur utama dalam mengawal masalah akhlak remaja ini. Sang Pemerintah mempunyai kuasa untuk mewujudkan atau menghapuskan sebarang perkara yang melibatkan aktiviti dan sistem yang ada. Oleh itu langkah segera perlu dilakukan oleh Sang Pemerintah sekiranya mahu melihat Negara Malaysia yang kita cintai ini musnah suatu hari nanti bukan kerana diserang oleh pihak luar sebaliknya kerana masyarakatnya yang tidak mempunyai akhlak.

No comments: