Tuesday, June 23, 2009

Sistem Pendidikan Kita Mampu Melahirkan Pakar dan Cerdik Pandai

Pendidikan tidak boleh dipisahkan daripada kehidupan. Sekiranya ianya berjauhan antara satu sama lain maka akan ada masalah pada kehidupan seseorang itu.

Memang benar, tanpa pendidikan pun seseorang itu boleh hidup tetapi sangat ketara perbezaannya. Sebagai contoh, Orang yang mendapat pendidikan berkaitan kedoktoran atau kejururawatan daripada seseorang yang pakar tentang ilmu perubatan tentu dia tahu bagaimana untuk merawat orang yang sakit. Berbeza dengan orang yang tidak mendapat pendidikan kedoktoran, dia tidak akan tahu bagaimana untuk merawat orang yang sakit apatah lagi jika melibatkan pembedahan. Nampakkan?

Kalau yang tadi tidak mendapat pendidikan langsung tetapi kali ini bagaimana pula kalau yang mendapat pendidikan daripada yang bukan pakar perubatan tetapi main logik akal je. Yang ini lagi bermasalah kerana kemungkinan dapat merawat orang yang sakit dan kemungkinan rawatannya akan menyebabkan pesakit terbunuh.

Saya ingin membawa anda untuk melihat kehidupan anak-anak dan remaja sekolah di negara kita hari ini. Apa yang kita lihat, kehidupan mereka mejoritinya tidak lagi menggambarkan seorang muslim. Jauh sekali sekiranya kita hendak lihat masyarakat muslim dalam sebuah negara yang katanya negara Islam. Walaupun mereka telah diberi pendidikan bermula dari umur 5 atau 6 tahun tetapi kes-kes gejala sosial dan jenyah semakin meningkat seperti mana kenyataan yang dikeluarkan oleh ketua polis negara baru-baru ini. Semacam ada yang tidak kena dengan pendidikan di sekolah-sekolah dalam negara kita hari ini.

Apa yang saya mahu tekankan pada penulisan saya kali ini adalah berkaitan pendidikan Islam dalam kehidupan masyarakat hari ini. Walaupun sudah ada mata pelajaran ini di sekolah menengah mahu pun di sekolah agama, namun ia seperti tidak memainkan peranan besar dalam kehidupan masyarakat hari ini. Kenapa begini? Adakah kerana pelajar sekadar belajar hanya untuk dibawa ke dalam peperiksaan sekolah, mereka tidak benar-benar mengaplikasikan apa yang dipelajari ke dalam kehidupan harian. Namun mungkin juga masalah ini datang dari guru yang mengajar. Kebanyakan guru hari ini datang ke sekolah atas dasar disiplin sekolah yang mendesak mereka untuk datang, masuk kelas, habiskan silibus mata pelajaran kemudian siapkan laporan, pulang apabila tamat waktu sekolah dan terima gaji bila tiba masanya. Saya tidak maksudkan semua guru cuma sebilangan besar sahaja dan mereka mungkin tidak mendapat pendidikan untuk menjadi seorang guru yang bercirikan Islam.

Berbeza dengan guru-guru pondok dahulu apatah lagi yang bergelar tok guru. Mereka benar-benar mengamalkan disiplin ilmu yang berteraskan Islam dan mereka sangat disegani lagi dihormati oleh anak muridnya juga masyarakat sekeliling. Tetapi hari ini guru yang terpaksa senyap apabila murid bersuara dan yang lebih dasyat apabila sudah wujud gejala guru dibuli dan dibelasah oleh anak murid sendiri. Perkara ini bukan perkara yang remeh tetapi ia mengambarkan betapa negara akan mengalami kehancuran nilai-nilai kemanusian.

Oleh kerana itu, sesuatu perlu dilakukan untuk merawat masyarakat kita pada hari ini terutamanya golongan pelajar yang semakin parah kerana mereka bakal mengambil alih kepimpinan negara suatu masa nanti. Contoh yang saya bawa di awal tulisan saya iaitu hanya yang mencipta mampu membaiki ciptaannya. Maksudnya, hanya dengan pendidikan yang bersumberkan al-Quran dan as-Sunnah mampu menyelamatkan manusia dari kebinasaan.

Tapi ustaz, kenapa yang ambil pendidikan Islam pun 2x5 teruknya? Perubahan perlu dilakukan. Mungkin langkah pertama dengan mengkaji balik silibus yang terdapat dalam mata pelajaran pendidikan Islam itu. Kedua dengan sistem atau disiplin sekolah dengan sistem Islam. Seterusnya, semua mata pelajaran termasuk sains dan matematik perlu berkait langsung dengan ilmu Islam atau lebih tepat lagi proses pengajaran dan pembelajaran menyentuh isi kandungan al-Quran dan as-Sunnah. Cuba bayangkan sekiranya sistem pendidikan Islam dititik beratkan dalam sistem kehidupan, betapa saya merasakan harmoninya hidup. Gejala sosial dapat dapat dibanteras, jenayah dapat diatasi dan suasana pemelajaran sentiasa harmoni dan mendapat Rahmat dan Berkat. Maka akan tumbuhlah pakar-pakar dan cerdik pandai yang berakhlak Islamiah seperti tumbuhnya cendawan selepas hujan. Wow, amat menarik sekali.!

Akhir kalam, bersama kita ke arah merejuvenasi pendidikan Islam yang bersumberkan al-Quran dan as-Sunnah ke arah impian yang telah saya pacakkan di atas.

Saturday, June 13, 2009

Serangan Melampau

Serangan yang dilakukan ke atas jemaah yang sedang mengerjakan solat di masjid baru-baru ini boleh saya katakan serangan yang melampau. Sudah lama berlaku pergolakan di Selatan Thailand tetapi kali ini mereka yang tidak punyai perasaan sanggup menjadikan masjid sebagai tempat serangan, tidak ubah seperti zionis Israel lakukan terhadap penduduk islam di Palastin.

Sebagai umat islam, kita amat bersimpati di atas kejadian yang menimpa umat islam si seberang sana. Umat Islam di Selatan Thailand juga merupakan saudara kita sama seperti saudara kita di Palastin. Bantulah saudara kita, paling tidak pun kita mampu berdoa untuk keselamatan mereka. Saya memuji Gerakan Islam di Malaysia, apabila pemimpinnya Dato' Seri Abdul Hadi Awang menyatakan, "PAS bersedia untuk memainkan peranan penting untuk menyelesaikan konflik di Selatan Thailand jika mendapat jemputan".

Selatan Thailand bergolak lagi pada 9 Jun lalu bila 11 jemaah ditembak ketika solat isyak di Masjid Al-Furqan di Kampung Air Tempayan, Sungai Golok kira-kira pukul 8.50 malam (waktu Malaysia).

Setelah melepaskan tembakan dari dua pintu masuk masjid, enam penyerang itu dikatakan masih tidak berpuas hati dan masuk ke dalam masjid sebelum melepaskan beberapa das lagi tembakan bagi memastikan jemaah terbabit benar-benar mati.

Tragedi terbaru yang menjadikan masjid sebagai sasaran, berlaku pada hari yang sama Perdana Menteri Thailand, Abhisit Vejjajiva melawat Malaysia dan memperbaharui komitmen untuk mengakhiri konflik yang berlarutan sejak 2004 di wilayah bergolak itu.

Kejadian itu menambahkan jumlah korban yang kini mencecah lebih 3,700 orang dan masyarakat Islam di wilayah itu bimbang kejadian lebih buruk akan menyusul semula dan ramai yang percaya kejadian terbaru didalangi pihak berkuasa.

Bagaimanapun sehingga kini masih belum dapat dipastikan motif sebenar pembunuhan kejam itu tetapi ada yang berpendapat berpunca daripada dendam dan pihak tentera Thai menafikan sebarang pembabitan anggota mereka.

Kami pemuda Islam Malaysia mengutuk tindakan kejam pengganas ke atas umat Islam di Selatan Thailand.

Friday, June 12, 2009

Bidadari

Bidadari adalah wanita syurga yang disediakan sebagai ganjaran bagi hamba-hambaNya yang taat. Tiada kata seindah bahasa yang dapat menggambarkan kecantikan bidadari. Kejelitaannya tidak dapat dikiaskan dengan benda-benda di dunia ini. Keharumannya tidak ada menyamai sesuatu pun wangian yang ada di alam ini. Segala kenikmatan terkumpul di dalamnya yang tidak pernah terlintas di mata dan hati.

Bidadari salah satu perbendaharaan kenikmatan syurga yang ghaib dan misteri, namun ia wujud yang sentiasa menanti dan merindui para kekasihnya. Bidadari sebagai isteri yang suci, disudut matanya penuh keindahan, sebaya umurnya, sangat putih, cantik berseri wajahnya, gadis-gadis remaja dan sekiranya bidadari ini meludah di samudera nescaya airnya menjadi tawar, kerana tawarnya ludah bidadari. Begitulah keistimewaan bidadari yang Allah s.w.t janjikan bagi insan yang beriman.

Menikmati taman kenikmatan syurgawi merupakan impian setiap insan, kerana sesungguhnya tiada kenikmatan yang paling bermakna melainkan kenikmatan menghirup kebahagiaan di akhirat nanti. Semoga kita termasuk insan yang diredhaiNya, insya'Allah.

Friday, June 5, 2009

Tarbiah vs Hiburan

Mungkin tidak ramai yang biasa dengan istilah tarbiah kerana mungkin segolongan kecil sahaja yang memahaminya, apatah lagi yang bukan Islam. Berbeza dengan istilah hiburan kerana jarang-jarang dan kadang-kadang orang sahaja yang tidak mengetahuinya.

Tarbiah bermaksud pendidikan atau boleh juga dikatakan latihan. Bila disebut tarbiah islamiah ia menunjukkan pendidikan yang berteraskan islam. Bila disebut program tarbiah, maknanya ia bukan program yang biasa malah ia bermatlamatkan Islam dan bersumberkan islam. Program tarbiah untuk beri kesedaran, kefahaman dengan lebih terperinci tentang islam. Dan tarbiah ini suatu perkara yang menyusahkan dan membebankan.

Hiburan ialah perkara yang dapat menyenangkan hati. Maka ia lebih dekat dengan jiwa masyarakat kita pada hari ini. Tidak hairanlah kalau kanak-kanak 3 tahun pun dah pandai menyanyi dan menari apatah lagi orang tua. Ye lah, mana tidaknya buka sahaja tv penuh dengan hiburan apa lagi kalau pasang astro, macam-macam ada.

Apabila hiburan lebih banyak diberi berbanding tarbiah, maka akan timbul masalah dalam masyarakat kerana tarbiah sebagai batas atau pengawal yang mampu memimpin dalam diri masyarakat itu amat sedikit. Apa berlaku jika tiada pemimpin dalam negara, tentu negara akan kucar kacir kan? Jadi tarbiah perlu dilebihkan dalam diri masyarakat supaya mereka mampu mengawal hiburan, bukan hiburan yang akan mengawal mereka.

Benar, tidak semua hiburan itu tidak elok. Bak kata abang Raihan, 'berhibur tiada salahnya kerna hiburan itu indah hanya pabila salah memilihnya membuat kita jadi bersalah'. Yang saya maksudkan di sini ialah hiburan yang tiada menafaatnya malah mendatangkan mudharat kepada iman masyarakat. Makin berhibur makin susah untuk bersolat apakan lagi qiam, tidak punya waktu untuk membaca al-Quran, tidak pernah ambil tahu isu semasa, sehingga derhaka kepada ibu bapa, bercampur lelaki perempuan, makin berani mendedahkan aurat, dan macam-macam lagi kalau kita perhatikan. Kalau nak berhibur, biarlah yang dapat menambahkan keimanan, paling tidak pun dapat kebaikan bukannya mudharat.

Tarbiah boleh didapati dengan pelbagai cara. Majlis-majlis ilmu itu tarbiah, program islamic juga tarbiah. Yang menariknya bentuk tarbiah lebih kepada praktikal. Contohnya apabila kita hendak menunaikan solat di masjid, tetapi masjid itu jauh mungkin 15 atau 20 minit jika berjalan kaki, namun kita tetap berjalan kaki kerana tiada kenderaan maka itu merupakan tarbiah. Bila perkara yang susah itu selalu dilakukan maka ianya akan menjadi biasa. Qiam itu susah namun akan mampu kita lakukan bila ianya selalu diulang.

Apa yang saya ingin tekankan, tarbiah itu perlu samada kita yang mentarbiah mahupun kita yang ditarbiah.